Systemy przeładunkowe – ważny element w procesie logistycznym zakładu produkcyjnego

2024-11-22 12:02
Systemy przeładunkowe – ważny element w procesie logistycznym zakładu produkcyjnego
Autor: Gettyimages Istotne w kontekście efektywności całego procesu logistycznego mogą być zarówno liczba i rozmieszczenie doków przeładunkowych, jak i ich rodzaj

W halach magazynowych i produkcyjnych, do których dostawa towarów odbywa się z zewnątrz, niezbędnym elementem infrastrukturalnym są systemy przeładunkowe. Najczęściej rolę tę pełnią doki przeładunkowe. Umożliwiają one sprawne i bezpieczne dostarczenie ładunku bezpośrednio ze środków transportowych do obiektów, w których towar ten będzie przechowywany (lub na odwrót).

Spis treści

  1. Dlaczego systemy przeładunkowe (doki przeładunkowe) są tak ważne?
  2. Budowa doków przeładunkowych
  3. Jak optymalnie zaprojektować system przeładunkowy?
Budowa S1 obejścia Węgierskiej Górki.

Im większy jest obiekt przemysłowy i im częściej ma miejsce załadunek i rozładunek towarów, tym większe znaczenie mają odpowiednio zaplanowane systemy przeładunkowe. Rozwój w tym obszarze sprawia, że procesy te stają się coraz bardziej efektywne i zajmują coraz mniej czasu. Ważną rolę w tych procesach odgrywają dziś nowoczesne doki przeładunkowe, które ułatwiają załadunek i wyładunek towaru bezpośrednio do lub z samochodu ciężarowego, odciążając w ten sposób pracowników, a ponadto chronią również ten towar przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.

Dlaczego systemy przeładunkowe (doki przeładunkowe) są tak ważne?

Poprawnie zaplanowane i odpowiednio wybudowane doki przeładunkowe zapewniają liczne korzyści. Przede wszystkim skracają czas załadunku i wyładunku pojazdów transportowych zmniejszając ich czas przestoju. Szybszy załadunek i rozładunek towaru przekłada się również na większą przepustowość miejsca dystrybucji towarów. W efekcie zwiększa się wydajność całego procesu logistycznego, a także magazynu czy firm transportowych.

Systemy przeładunkowe odpowiadają również za poprawę bezpieczeństwa transportowanego towaru. Przede wszystkim uszczelnienia i inne systemy zabezpieczeń chronią ładunek przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi (np. wilgocią, temperaturami), zabrudzeniem, uszkodzeniami mechanicznymi czy upadkiem. Odpowiednio zaprojektowane systemy redukują również ryzyko wypadku podczas załadunku i wyładunku towaru oraz zwiększają komfort i ergonomię pracy. Ponadto chronią przed dostępem do towaru osób niepowołanych.

Optymalizacja procesów przeładunkowych pozwala również ograniczyć koszty operacyjne związane z tymi procesami – zarówno te po stronie magazynu, jak i po stronie transportu (np. koszty energii czy ciepła).

Budowa doków przeładunkowych

Choć systemy przeładunkowe mogą się różnić między sobą pod wieloma względami, pewne elementy i cechy są standardowe dla większości tego typu konstrukcji. Odpowiadają one za komfortowy dostęp do pojazdu ciężarowego, niwelują różnice w wysokości, zwiększają poziom bezpieczeństwa czy chronią przed deszczem lub innymi niekorzystnymi warunkami.

Systemy przeładunkowe składają się z:

  • Platformy przeładunkowej – to podstawowy element każdego systemu przeładunkowego, którego celem jest ułatwienie dostępu do pojazdu dostawczego poprzez zniwelowanie różnicy wysokości między platformą załadunkową pojazdu a podłogą obiektu magazynowego. Dzięki takiej platformie można podjechać np. wózkiem widłowym pod sam pojazd (a nawet wjechać do jego wnętrza). Zadanie to mogą pełnić różnego rodzaju rozwiązania. Najczęściej są to przeładunkowe rampy hydrauliczne lub mostki sprężynowe. Dostępne są zarówno rozwiązania stacjonarne, jak i ruchome. Rampy czy inne rozwiązania mobilne zwiększają elastyczność magazynu, gdyż pozwalają załadować lub rozładować pojazd bezpośrednio z poziomu placu manewrowego, gdy wszystkie doki przeładunkowe są w danym momencie zajęte. Poszczególne platformy przeładunkowe mogą się różnić nośnością, materiałem (najczęściej stalowe, rzadziej aluminiowe), wykończeniem, sposobem sterowania i dodatkowymi funkcjami.
  • Bramy przemysłowej, które są otwierane tylko na czas załadunku i rozładunku. Chronią one wnętrze hali magazynowej czy innego obiektu, gdzie odbywa się taki przeładunek, przed dostępem niepowołanych osób, a także zapewniają izolację termiczną i akustyczną. Bramy w dokach przeładunkowych mogą mieć różną budowę. Najczęściej stosuje się bramy segmentowe, roletowe, przesuwne albo harmonijkowe. Wybór konkretnego rozwiązania zależy od różnych czynników, m.in. od wielkości otworu, warunków montażowych czy warunków, jakie panują na hali.
  • Śluzy uszczelniającej (zwanej również fartuchem uszczelniającym) pełniącej rolę uszczelnienia miejsca przeładunku. Zapewniają one szczelne połączenie między rampą a naczepą pojazdu, dzięki czemu chronią towar oraz wnętrze hali przed czynnikami atmosferycznymi i przeciągami. Dzięki odizolowaniu miejsca załadunku/rozładunku od warunków atmosferycznych redukuje się także straty ciepła z samej hali, a pracownikom magazynu zapewnia komfortowe warunki pracy. Śluzy uszczelniające najczęściej są elementem rampy przeładunkowej, ale istnieją również śluzy przejezdne (gdy plac manewrowy i posadzka magazynu znajdują się na tym samym poziomie). Ponadto dostępne są również bardziej specjalistyczne rozwiązania. Śluzy tunelowe zapewniają uszczelnienie przeładunku w sytuacjach, gdy jest zbyt duży odstęp od bramy do krawędzi pojazdu (budynek nie ma rampy betonowej). Śluzy skrętne są niezbędne, gdy pojazd nie może podjechać prostopadle do rampy załadunkowej.

Doki przeładunkowe mogą być również wyposażone w liczne dodatkowe rozwiązania, które mają usprawnić cały proces. Naprowadzacze ułatwiają np. kierowcom pojazdów optymalne podjechanie pod śluzę przeładunkową. Z kolei gumowe odbojniki chronią konstrukcję budynku i pojazd przed uszkodzeniami.

Jak optymalnie zaprojektować system przeładunkowy?

Żeby procesy załadunku i rozładunku towaru były efektywnie realizowane, musi być spełnionych co najmniej kilka czynników. Jednym z nich jest optymalnie dostosowany system przeładunkowy do konkretnych potrzeb przedsiębiorstwa.

Najważniejszą kwestią jest obiekt magazynowy. Jeśli system przeładunkowy projektuje się równolegle z projektem hali, wówczas można optymalnie zaplanować wszystkie istotne elementy takiego systemu. Więcej komplikacji może się pojawić, jeśli do istniejącego już budynku magazynowego będziemy chcieli taki system zaprojektować. Może to być np. niewystarczająco duży plac manewrowy czy utrudniony dostęp do budynku magazynowego.

Projektując taki system i dobierając następnie konkretne jego elementy, należy przede wszystkim uwzględnić rodzaj przeładowywanych ładunków, a więc ich wielkość, masę i rodzaj opakowań, w jakich będą transportowane. Wszystkie te czynniki powinny bowiem mieć wpływ na wybór platformy przeładunkowej i jej nośność.

Istotna jest także częstotliwość przeładunków. Jeśli planowana jest duża intensywność ruchu, warto zaprojektować odpowiednio duży plac manewrowy, a także zaplanować mobilne platformy przeładunkowe. Należy także postawić na bardziej trwałe i wydajne rozwiązania, które wytrzymają bardziej intensywne użytkowanie.

Przewidywane warunki środowiskowe powinny determinować dobór odpowiednich środków zabezpieczających, np. śluz uszczelniających, a także materiałów, z jakich poszczególne elementy doku przeładunkowego będą wykonane.

System przeładunkowy musi również spełniać wszystkie obowiązujące normy bezpieczeństwa, zapewniając bezpieczne warunki pracy.

Inwestycja w nowoczesne systemy przeładunkowe to inwestycja w efektywne i bezpieczne procesy logistyczne, która może się przełożyć na wzrost wydajności, redukcję kosztów i poprawę satysfakcji klientów.

Emocje urbanistyczne. O uczuciach towarzyszących zmianie w miejskiej przestrzeni
Jesteś zły na miejskich urbanistów, bo zmniejszają przestrzeń dla aut? Ucieszyła Cię większa ilość zieleni? Oburzyła decyzja planistów? Zaciekawiło nowe miejsce spotkań? Sfrustrował wolny postęp prac? Twoje emocje mogą być ważne dla planowania miejskiej przestrzeni. Posłuchaj, w jaki sposób wpłynęły one na prace nad kształtem i funkcją szczecińskiego Placu Orla Białego. Artur Celiński rozmawia z Paweł Jaworskim, urbanistą i filozofem oraz Danielem Wacinkiewiczem, byłym wiceprezydentem Szczecina.
Podcast miejski
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
NAJNOWSZE Z DZIAU Budowa