Unikatowa inwestycja Solaris - Centrum Magazynowe i Charging Park Solaris
Centrum Magazynowe oraz Charging Park – unikatowa stacja ładowania pojazdów bateryjnych – zostały zrealizowane bezpośrednio na terenie fabryki w Bolechowie pod Poznaniem, siedzibie spółki Solaris Bus & Coach, jednego z europejskich liderów produkcji autobusów i trolejbusów. Nowy magazyn został wyposażony w najnowocześniejsze systemy i rozwiązania z zakresu logistyki.
Centrum Magazynowe - kluczowa rola w łańcuchu dostaw
Nowa hala magazynowa o powierzchni 10 000 m2 powstała w bezpośrednim sąsiedztwie fabryki Solaris i jest z nią połączona w zakresie infrastruktury drogowej oraz mediów. Obiekt BTS pełni kluczową funkcję w łańcuchu dostaw części i podzespołów do produkcji autobusów oraz trolejbusów marki Solaris, która odbywa się na terenie fabryki. Blisko 25% całkowitej powierzchni magazynu przeznaczono na pomieszczenia biurowe i socjalne.
Hala jest wyposażona w nowoczesny wielopoziomowy podest magazynowy z automatyczną linią przenośnikową. Komfort i bezpieczeństwo pracy w tej przestrzeni zapewniają m.in. wentylacja bytowa, system oddymiania oraz dodatkowe poziomy instalacji tryskaczowej. Do układu regałów dostosowano również rozmieszczenie oświetlenia oraz liczbę i układ hydrantów wewnętrznych.
Przeczytaj też:
- Innowacje w logistyce magazynowej - przykłady, trendy!
- Jak oszczędzać energię w halach magazynowych?
- Ceny energii elektrycznej dla firm – duże obiekty i hale magazynowe
Na terenie całego obiektu zamontowano zaawansowane systemy detekcji dymu, a urządzenia wykorzystywane w nowym magazynie zostały wyposażone w specjalne osłony, które tłumią hałas powstały w wyniku codziennej działalności.
Nowy magazyn ma wzmocniony dach, na którym zainstalowano 572 ogniwa fotowoltaiczne o łącznej mocy 260 kWp. Ponadto na terenie inwestycji stanęły stacje ładowania o mocy 80 kWp. Planowane jest również doposażenie w systemy fotowoltaiczne m.in. hali odbiorów i nowego obiektu serwisowego, a także montaż ogniw PV na wiatach parkingowych. Obiekt zostanie poddany certyfikacji metodą BREEAM.
Charging Park - centralne miejsce ładowania autobusów bateryjnych
Charging Park to innowacyjna, wielostanowiskowa stacja ładowania pojazdów bateryjnych: autobusów elektrycznych, autobusów wodorowych oraz trolejbusów. Solaris, rozwijając ofertę bezemisyjną, zainwestował we własny charging park, czyli jedno centralne miejsce ładowania autobusów elektrycznych.
Park powstał w celu prezentowania klientom nowatorskich rozwiązań stosowanych w procesach uzupełniania energii w autobusach Solaris. Jednocześnie umożliwia testowanie nowych technologii oraz funkcjonalności w procesach ładowania i rozładowywania produkowanych pojazdów bateryjnych.
Obiekt składa się z ośmiu stanowisk ładowania autobusów, a także mechanizmów pantografowych, wysepki do ładowania plug-in, odcinka sieci trolejbusowej, infokiosku wyposażonego w ekran LCD oraz pomieszczenia technicznego. Ta unikatowa w Polsce inwestycja jest parkiem dwukierunkowym, czyli takim, który wspiera funkcjonalność Vehicle to Grid (V2G) – dwukierunkowego przepływu energii między pojazdem a siecią elektroenergetyczną.
Technologia pozwala na elastyczne ładowanie oraz rozładowywanie pojazdów. Ponadto V2G umożliwia rozładowywanie pojazdów w celach testowych oraz wykorzystywanie ich jako mobilnych magazynów energii, co pozwala na bardziej ekonomiczne zarządzanie kosztami. Na powierzchni 5000 m2 parku zostały zainstalowane nowoczesne systemy uzupełnienia energii od trzech dostawców: Medcom, Ekoenergetyka oraz ABB.
Pierwszy z nich składa się z dwóch niezależnych ładowarek plug-in o mocy 150 kW, z których każda ma funkcję V2G. To innowacyjne rozwiązanie zostało po raz pierwszy zrealizowane i dostarczone w pełnej funkcjonalności dwukierunkowej (ładowania i rozładowywania baterii autobusów) na rynek polski i jest jednym z pierwszych na rynku europejskim.
Drugi z systemów to innowacyjna ładowarka z ośmioma punktami ładowań o mocy od 150 do 600 kW, która pozwala na równoczesne ładowanie trzech pojazdów. Została wyposażona w odbieraki umożliwiające współpracę ze wszystkimi typami pantografów stosowanych przez Solaris (pantograf odwrócony, podnoszony i najazdowy). Dodatkowo ładowarka ma trzy rozwiązania plug-in: chłodzone cieczą złącze plug-in HPC umożliwiające ładowanie mocą do 300 kW oraz dwa punkty plug-in do ładowania do 150 kW.
Trzeci zainstalowany w parku system ładowania bazuje na czterowyjściowej ładowarce o łącznej mocy 360 kW, która umożliwia jednoczesne ładowanie dwóch autobusów z mocą do 150 kW lub – w niedalekiej przyszłości – jednego z mocą do 360 kW (tylko pantografy). Ładowarka ta obsługuje dwa wyjścia plug-in, pantograf podnoszony oraz odwrócony.
Podobnie jak hala magazynowa, tak i charging park wyposażony jest w rozbudowaną instalację fotowoltaiczną, co pozwoli na zwiększenie udziału energii odnawialnej w codziennym zapotrzebowaniu na energię całej fabryki.
- Lokalizacja: ul. Obornicka 46, Bolechowo-Osiedle k. Poznania
- Realizacja: XI 2021 – IX 2022
- Powierzchnia użytkowa: hala magazynowa – 10 000 m2, Charging Park – 5000 m2
- Projekt architektoniczny hali: Panattoni
- Projekt architektoniczno-budowlany: Centrum Magazynowe – Grupa Tacakiewicz Ferma Kresek, Charging Park – Lab3 Architekci sp. z o.o.
- Deweloper (hala): Panattoni
- Inwestor: Solaris Bus & Coach sp. z o.o.
- Generalny wykonawca: Centrum Magazynowe – Commercecon sp. z o.o., Charging Park – BSI Construction sp. z o.o.
źródło: materiał prasowy Solaris Bus & Coach