Unikatowa inwestycja Solaris - Centrum Magazynowe i Charging Park Solaris

2023-06-15 8:45
Unikatowa inwestycja Solaris - Centrum Magazynowe i Charging Park Solaris
Autor: Solaris Bus & Coach Centrum Magazynowe Solaris

Centrum Magazynowe oraz Charging Park – unikatowa stacja ładowania pojazdów bateryjnych – zostały zrealizowane bezpośrednio na terenie fabryki w Bolechowie pod Poznaniem, siedzibie spółki Solaris Bus & Coach, jednego z europejskich liderów produkcji autobusów i trolejbusów. Nowy magazyn został wyposażony w najnowocześniejsze systemy i rozwiązania z zakresu logistyki.

Centrum Magazynowe - kluczowa rola w łańcuchu dostaw

Nowa hala magazynowa o powierzchni 10 000 m2 powstała w bezpośrednim sąsiedztwie fabryki Solaris i jest z nią połączona w zakresie infrastruktury drogowej oraz mediów. Obiekt BTS pełni kluczową funkcję w łańcuchu dostaw części i podzespołów do produkcji autobusów oraz trolejbusów marki Solaris, która odbywa się na terenie fabryki. Blisko 25% całkowitej powierzchni magazynu przeznaczono na pomieszczenia biurowe i socjalne.

Hala jest wyposażona w nowoczesny wielopoziomowy podest magazynowy z automatyczną linią przenośnikową. Komfort i bezpieczeństwo pracy w tej przestrzeni zapewniają m.in. wentylacja bytowa, system oddymiania oraz dodatkowe poziomy instalacji tryskaczowej. Do układu regałów dostosowano również rozmieszczenie oświetlenia oraz liczbę i układ hydrantów wewnętrznych.

Przeczytaj też:

Unikatowa inwestycja Solaris - Centrum Magazynowe i Charging Park Solaris
Autor: Solaris Bus & Coach Centrum Magazynowe Solaris - widok z góry

Na terenie całego obiektu zamontowano zaawansowane systemy detekcji dymu, a urządzenia wykorzystywane w nowym magazynie zostały wyposażone w specjalne osłony, które tłumią hałas powstały w wyniku codziennej działalności.

Nowy magazyn ma wzmocniony dach, na którym zainstalowano 572 ogniwa fotowoltaiczne o łącznej mocy 260 kWp. Ponadto na terenie inwestycji stanęły stacje ładowania o mocy 80 kWp. Planowane jest również doposażenie w systemy fotowoltaiczne m.in. hali odbiorów i nowego obiektu serwisowego, a także montaż ogniw PV na wiatach parkingowych. Obiekt zostanie poddany certyfikacji metodą BREEAM.

Charging Park - centralne miejsce ładowania autobusów bateryjnych

Charging Park to innowacyjna, wielostanowiskowa stacja ładowania pojazdów bateryjnych: autobusów elektrycznych, autobusów wodorowych oraz trolejbusów. Solaris, rozwijając ofertę bezemisyjną, zainwestował we własny charging park, czyli jedno centralne miejsce ładowania autobusów elektrycznych.

Park powstał w celu prezentowania klientom nowatorskich rozwiązań stosowanych w procesach uzupełniania energii w autobusach Solaris. Jednocześnie umożliwia testowanie nowych technologii oraz funkcjonalności w procesach ładowania i rozładowywania produkowanych pojazdów bateryjnych.

Obiekt składa się z ośmiu stanowisk ładowania autobusów, a także mechanizmów pantografowych, wysepki do ładowania plug-in, odcinka sieci trolejbusowej, infokiosku wyposażonego w ekran LCD oraz pomieszczenia technicznego. Ta unikatowa w Polsce inwestycja jest parkiem dwukierunkowym, czyli takim, który wspiera funkcjonalność Vehicle to Grid (V2G) – dwukierunkowego przepływu energii między pojazdem a siecią elektroenergetyczną.

Unikatowa inwestycja Solaris - Centrum Magazynowe i Charging Park Solaris
Autor: Solaris Bus & Coach Charging Park Solaris - unikatowa stacja ładowania autobusów elektrycznych i wodorowych oraz trolejbusów

Technologia pozwala na elastyczne ładowanie oraz rozładowywanie pojazdów. Ponadto V2G umożliwia rozładowywanie pojazdów w celach testowych oraz wykorzystywanie ich jako mobilnych magazynów energii, co pozwala na bardziej ekonomiczne zarządzanie kosztami. Na powierzchni 5000 m2 parku zostały zainstalowane nowoczesne systemy uzupełnienia energii od trzech dostawców: Medcom, Ekoenergetyka oraz ABB.

Pierwszy z nich składa się z dwóch niezależnych ładowarek plug-in o mocy 150 kW, z których każda ma funkcję V2G. To innowacyjne rozwiązanie zostało po raz pierwszy zrealizowane i dostarczone w pełnej funkcjonalności dwukierunkowej (ładowania i rozładowywania baterii autobusów) na rynek polski i jest jednym z pierwszych na rynku europejskim.

Drugi z systemów to innowacyjna ładowarka z ośmioma punktami ładowań o mocy od 150 do 600 kW, która pozwala na równoczesne ładowanie trzech pojazdów. Została wyposażona w odbieraki umożliwiające współpracę ze wszystkimi typami pantografów stosowanych przez Solaris (pantograf odwrócony, podnoszony i najazdowy). Dodatkowo ładowarka ma trzy rozwiązania plug-in: chłodzone cieczą złącze plug-in HPC umożliwiające ładowanie mocą do 300 kW oraz dwa punkty plug-in do ładowania do 150 kW.

Trzeci zainstalowany w parku system ładowania bazuje na czterowyjściowej ładowarce o łącznej mocy 360 kW, która umożliwia jednoczesne ładowanie dwóch autobusów z mocą do 150 kW lub – w niedalekiej przyszłości – jednego z mocą do 360 kW (tylko pantografy). Ładowarka ta obsługuje dwa wyjścia plug-in, pantograf podnoszony oraz odwrócony.

Podobnie jak hala magazynowa, tak i charging park wyposażony jest w rozbudowaną instalację fotowoltaiczną, co pozwoli na zwiększenie udziału energii odnawialnej w codziennym zapotrzebowaniu na energię całej fabryki.

Charakterystyka inwestycji
  • Lokalizacja: ul. Obornicka 46, Bolechowo-Osiedle k. Poznania
  • Realizacja: XI 2021 – IX 2022
  • Powierzchnia użytkowa: hala magazynowa – 10 000 m2, Charging Park – 5000 m2
  • Projekt architektoniczny hali: Panattoni
  • Projekt architektoniczno-budowlany: Centrum Magazynowe – Grupa Tacakiewicz Ferma Kresek, Charging Park – Lab3 Architekci sp. z o.o.
  • Deweloper (hala): Panattoni
  • Inwestor: Solaris Bus & Coach sp. z o.o.
  • Generalny wykonawca: Centrum Magazynowe – Commercecon sp. z o.o., Charging Park – BSI Construction sp. z o.o.

źródło: materiał prasowy Solaris Bus & Coach

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
NAJNOWSZE Z DZIAŁU Inwestycje