W Polsce powstanie najnowocześniejsza fabryka rowerów w Europie. Będzie samowystarczalna energetycznie
Polski producent rowerów i marka znana od dziesięcioleci - Romet - zbuduje najnowocześniejszą fabrykę rowerów w Europie. Powstanie ona dzięki modernizacji i rozbudowie istniejącego zakładu w Podgrodziu nieopodal Dębicy, jednego z trzech należących do firmy. W ramach inwestycji planuje się też budowę ośrodka badawczo-rozwojowego.
Spis treści
Budowę ultranowoczesnej fabryki umożliwiło wsparcie finansowe w wysokości 100 mln zł od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Dzięki pomocy NCBiR będzie możliwe zwiększenie produkcji, ale przede wszystkim stworzenie najnowocześniejszego w Polsce ośrodka badawczo-rozwojowego.
Większy zakład – nowe możliwości
Romet specjalizuje się w produkcji klasycznych rowerów wszystkich typów, rowerów elektrycznych oraz skuterów i motorów. Z zakładów firmy wyjeżdża co roku 1/3 wszystkich produkowanych w Polsce jednośladów. Produkcja oparta jest na oryginalnych konstrukcjach, które powstały w firmowym zespole projektowym. Tu powstają innowacyjne produkty, do których należą rowery elektryczne, a ostatnio rozwijana jest koncepcja roweru modułowego. Ma być prosty w konstrukcji, łatwy w utrzymaniu i naprawie, a dodatkowo przystosowany do modyfikacji sprzętowej. Rowery tego typu będą składać się z komponentów, które będzie można łatwo ze sobą zestawić, tworząc różne konfiguracje i typy rowerów. Taki rower będzie też można wyposażyć w napęd elektryczny, zasilany innowacyjną baterią składającą się z modułów, z możliwością łączenia, a co za tym idzie, zwiększania mocy baterii.
Dzięki pomocy finansowej i budowie zakładu Romet wkroczy w nową erę produkcji. Wśród nowości będą: automatyczna linia montażowa, systemy zautomatyzowanego pakowania.
Fabryka będzie w pełni ekologiczna
Nowe zakłady w Podgrodziu mają być samowystarczalne energetycznie. Istniejące hale i budynki poddane są termomodernizacji, a nowe będą zbudowane w oparciu o najwyższe standardy niskiego zapotrzebowania na energię. W projekcie rozbudowy uwzględniono zastosowanie paneli fotowoltaicznych, których powierzchnia ma osiągnąć 30 000 metrów kwadratowych.
Do malowania rowerów wykorzystuje się wyłącznie ekologiczne lakiery wodne, które są bezpieczne dla środowiska i pracowników. Odpady z produkcji: makulatura, folia, aluminium, środki chemiczne są w całości poddawane recyklingowi – mogą być ponownie użyte po przetworzeniu.