PANATTONI City Logistics Warsaw Airport II
Przedmiotem inwestycji była budowa hali centrum logistyczno-magazynowo-produkcyjnego wraz z infrastrukturą techniczną i komunikacyjną dla firmy PANATTONI. Obiekt ten to nowoczesny budynek klasy A o łącznej powierzchni ponad 8300 m². Projekt jest optymalnie dopasowany do wymogów magazynowych klientów z różnych branż.
Inwestycja PANATTONI City Logistics Warsaw Airport II została zlokalizowana tuż obok węzła Opacz. Usytuowanie hali w bezpośredniej bliskości węzła południowej obwodnicy Warszawy – S2, włączającej się w autostradę A2, a także w odległości 7 km od lotniska Chopina i 8 km od centrum miasta, stanowi o atrakcyjności obiektu, szczególnie dla prowadzenia operacji logistycznych tzw. ostatniej mili. Od zachodu obiekt graniczy z ul. Czystą, a od północy z ul. Szyszkową, a od południowego wschodu ze zjazdem z drogi S8 na południową obwodnicę Warszawy. Hala zorientowana północ- południe, obsługiwana jest komunikacyjnie przez zjazd z ul. Czystej – w zachodniej części inwestycji, gdzie zaprojektowano także drogi, place manewrowe oraz zgrupowania miejsc postojowych. Doki rozładowcze mieszczą się w zachodniej elewacji obiektu. W tym obszarze inwestycji znajdują się również jedno- oraz dwukondygnacyjne pomieszczenia socjalno-biurowe poszczególnych najemców.
Ze względu na specyfikę wymogów (chłodnie i mroźnie z technologią chłodu) jednego z najemców południowej części obiektu halę podzielono (ścianami oddzielenia przeciwpożarowego) na strefy pożarowe, by umożliwić spełnienie wymogów ochrony przeciwpożarowej dla różnego typu obciążenia ogniowego. Wyzwaniem projektowym i realizacyjnym dla wszystkich branż było także wprowadzenie pomieszczeń chłodni i mroźni dla najemcy w południowej części obiektu, które zaprojektowano w systemie BOX IN BOX, z przestrzeniami instalacyjno-technicznymi pomiędzy chłodniami a dachem hali. Przedsięwzięcie projektowe zostało zrealizowane przez warszawską spółkę Project Management Architecture we współpracy z Autorską Pracownią Architektury Michał Birecki. Za szeroki zakres uzgodnień przedprojektowych oraz środowiskowych odpowiada Project Management Predevelopment. Generalnym wykonawcą inwestycji jest DEPENBROCK Polska.
- Lokalizacja: ul. Czysta/Szyszkowa, Opacz
- Realizacja: 2020–2022
- Powierzchnia terenu: ok. 18 600 m2
- Powierzchnia zabudowy: ok. 8800 m2
- Powierzchnia użytkowa: ok. 8800 m2
- Kubatura: ok. 61 600 m3
- Liczba kondygnacji: 1 (hala), 1 i 2 (części socjalno-biurowe)
- Parking: 65 miejsc na terenie inwestycji
- Certyfikat: BREEAM na poziomie Very Good
Firmy uczestniczące w realizacji:
- Projekt: Project Management Architecture sp. z o.o. we współpracy z Autorską Pracownią Architektury Michał Birecki
- Inwestor: PANATTONI
- Generalny wykonawca: DEPENBROCK Polska
Zastosowane rozwiązania
Konstrukcję budynku stanowi typowy dla obiektów magazynowo-przemysłowych ustrój mieszany z wykorzystaniem elementów stalowych oraz żelbetowych. Warunki geotechniczne umożliwiły bezpośrednie posadowienie budynku. Zaprojektowano stopy żelbetowe monolityczne oraz w systemach stropów prefabrykowanych stężonych. Konstrukcję dachu tworzą stalowe dźwigary kratownicowe.
Ściany zewnętrzne zaprojektowano w sposób typowy dla obiektów magazynowych – w systemie płyt warstwowych z rdzeniem PIR oraz lokalnie z rdzeniem z wełny mineralnej na podwalinach żelbetowych z wkładką termiczną. Przegrody wewnętrzne wykonano jako: murowane, w systemach płyt warstwowych oraz suchej zabudowy. Dach budynku zaś w konstrukcji stalowej z izolacją z wełny mineralnej oraz membrany PVC.
Certyfikacja
Kompleks Panattoni City Logistics Warsaw Airport II uzyskał certyfikaat BREEAM International New Construction 2016 Industrial na poziomie Very Good. Obiekt otrzymał punktację w 10 kategoriach BREEAM w odniesieniu do całego cyklu jego życia (LCA) – od etapu projektowania poprzez budowę aż po użytkowanie: zarządzanie, zdrowie i komfort użytkowników, energia, woda, materiały, odpady, ekologia i zagospodarowanie terenu, zanieczyszczenie, innowacje. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom minimalizowany jest negatywny wpływ budynku na środowisko, zwłaszcza przez redukcję:
- zapotrzebowania na energię pierwotną o 18,6% (wyższa efektywność energetyczna niż wymagają tego polskie przepisy),
- emisji CO2 – 19%,
- zużycia wody pitnej – 66%.
Na wczesnym etapie inwestycji powołany do współpracy ekolog wydał wiele rekomendacji z zakresu ochrony zieleni, minimalizacji wpływu procesu budowy na otoczenie oraz zabezpieczenie flory i fauny. Opracowany też został Plan Zarządzania Środowiskowego, wspomagający bioróżnorodność na terenie inwestycji, obejmujący pierwsze 5 lat funkcjonowania budynku (budki lęgowe dla owadów, właściwy dobór zieleni, łąki kwietne dla retencji wody).Wśród wprowadzonych rozwiązań warto wymienić m.in.:
- opomiarowanie i systemy wspomagające kontrolę zużycia mediów,
- duże okna w bliskiej odległości od miejsc pracy,
- oświetlenie zewnętrzne sterowane za pomocą zegara astronomicznego,
- komponenty sanitarne, perlatory na bateriach, elektrozawory odcinające dopływ wody do toalet, gdy nie są używane,
• zdalny odczyt liczników zużycia wody, • zastosowanie materiałów mających deklaracje środowiskowe EPD, a także certyfikacje FSC i PEFC (wyroby drewniane i drewnopodobne),• infrastruktura sprzyjająca ruchowi rowerowemu, • opracowano podręcznik użytkowania budynku dla ułatwienia ekonomicznego zarządzania obiektem. Za proces certyfikacji odpowiedzialna była pracownia JW+A.