Jak działa parkingowy system kontroli dostępu, czyli jak wjechać na parking ze szlabanem?

2023-10-04 21:44
Parkingowy system kontroli dostępu
Autor: Unsplash Parkingowy system kontroli dostępu

Tereny otaczające obiekty przemysłowe, magazyny czy też centra logistyczne powinny być odpowiednio chronione przed dostępem nieuprawnionych osób. Wraz z rozwojem automatyzacji różnych sfer naszego życia, również parkingowe systemy kontroli dostępu coraz częściej wykorzystują zautomatyzowane technologie, które ograniczają liczbę osób niezbędnych do obsługi parkingów firmowych. Na rynku dostępnych jest wiele różnych systemów parkingowych, które mogą różnić się wykorzystanymi urządzeniami parkingowymi, czytnikami dostępu, a także dodatkowymi funkcjonalnościami.

Spis treści

  1. Jak działa parkingowy system kontroli dostępu?
  2. Parkingowy system kontroli dostępu – podstawowe elementy
  3. Urządzenia parkingowe, czyli szlabany i inne zabezpieczenia
  4. Urządzenia do weryfikacji pojazdów
  5. System kontroli wjazdu do stref chronionych - dodatkowe funkcjonalności 

Jak działa parkingowy system kontroli dostępu?

Choć wciąż można spotkać parkingi przyzakładowe, w których za kontrolę wjeżdżających pojazdów i zarządzanie całym terenem parkingowym odpowiadają wyłącznie ludzie, to na popularności zyskują różne odmiany bezobsługowych systemów parkingowych, w których rola człowieka jest mocno zmarginalizowana. Automatyczna kontrola dostępu – która odpowiada najpierw za identyfikację pojazdu, a następnie otwarcie szlabanu czy innej blokady wjazdu – zapewnia dużą oszczędność czasu i dokładność weryfikacji wjeżdżającego na teren obiektu pojazdu. Szeroka oferta rynkowa w tym zakresie umożliwia wybór różnych opcji, które mogą być dopasowane do różnorodnej specyfiki danego obiektu przemysłowego

Parkingowy system kontroli dostępu – podstawowe elementy

Wprawdzie systemy kontroli wjazdu na teren parkingu mogą się bardzo różnić, większość z nich ma te same podstawowe składowe systemu. Do najważniejszych z nich należą:

  • centrala sterująca i zarządzająca systemem kontroli dostępu parkingowego, która przechowuje w pamięci dane dotyczące wszystkich uprawnionych pojazdów i steruje urządzeniami parkingowymi,
  • oprogramowanie systemu, które umożliwia dodawanie i usuwanie uprawnionych do wjazdu użytkowników (samochodów lub osób), ewidencjonowanie pojazdów, które pojawiły się na terenie obiektu, i wprowadzanie innych ustawień systemu,
  • konwerter sygnału,
  • zasilanie awaryjne UPS, które jest niezbędne w przypadku awarii zasilania,
  • terminal wjazdowy (wjazdowo-wyjazdowy), który posiada czytnik dostępu umożliwiający odczyt i identyfikację sygnału z odpowiedniego urządzenia w nadjeżdżającym pojeździe,
  • urządzenia parkingowe,
  • urządzenia przesyłające sygnał z pojazdu do terminala wjazdowego.

Urządzenia parkingowe, czyli szlabany i inne zabezpieczenia

Jednym z najważniejszych elementów każdego parkingowego systemu kontroli dostępu są urządzenia parkingowe. Ich głównym zadaniem jest blokowanie wjazdu nieuprawnionym pojazdom, a także ułatwienie poruszania się po parkingu. W zależności od indywidualnych potrzeb można dobrać różne urządzenia.

Do najczęściej wykorzystywanych urządzeń parkingowych należą:

  • szlabany parkingowe (elektromechaniczne, hydrauliczne) – najczęściej spotykany element systemu kontroli dostępu na parkingach, którego działanie można skonfigurować zgodnie z potrzebami (np. czas otwarcia szlabanu),
  • bramy wjazdowe (skrzydłowe, przesuwne, garażowe) – stosowane przeważnie zamiennie ze szlabanami parkingowymi,
  • kolczatki (nawierzchniowe lub bezwładnościowe) – najczęściej sprzężone automatycznie ze szlabanem, montowane na specjalnie przygotowanym fundamencie,
  • blokady/słupki parkingowe (typu bollard albo motylek) – zapory, które mogą blokować wjazd do całej strefy parkingowej, jak i poszczególnych miejsc parkingowych; najczęściej chowane w nawierzchni parkingów,
  • sygnalizacja świetlna sterująca ruchem,
  • progi zwalniające,
  • budki parkingowe – nawet przy całkowicie zautomatyzowanych i bezobsługowych systemach kontroli dostępu do parkingów obecność człowieka jest wskazana, gdyż może pojawić się potrzeba wpuszczenia na teren obiektu pojazdu bez uprawnień.

Urządzenia do weryfikacji pojazdów

Drugim istotnym elementem parkingowych systemów kontroli dostępu są różnego rodzaju urządzenia, które komunikują się z czytnikiem odbiorczo-nadawczym zlokalizowanym na terminalu wjazdowym. Pozwala to zweryfikować, czy dany pojazd jest uprawniony do wjazdu do chronionej strefy parkingowej, a jeśli tak – następuje zwolnienie blokady szlabanu bądź innej zapory. Metody identyfikacji są bardzo zróżnicowane, stale ewoluują i w najnowszych rozwiązaniach pozwalają na coraz szybszą weryfikację pojazdów, zwiększając wydajność systemu.

Do najczęściej spotykanych urządzeń współpracujących z czytnikami dostępu zaliczamy:

  • piloty radiowe,
  • karty zbliżeniowe (bliskiego oraz dalekiego zasięgu),
  • znaczniki RFID (karty plastikowe, chipy, które można przymocować np. po wewnętrzej stronie przedniej szyby),
  • domofony oraz wideodomofony, które umożliwiają komunikację kierowcy z obsługą parkingu za pomocą dwukierunkowego interkomu,
  • kamery z systemem wizyjnym do identyfikacji tablic rejestracyjnych.

System kontroli wjazdu do stref chronionych - dodatkowe funkcjonalności 

Wspomniana ewolucja parkingowych systemów kontroli dostępu zmierza nie tylko w kierunku coraz szybszych i dokładniejszych urządzeń weryfikujących pojazdy. Coraz częściej systemy te można rozszerzyć o dodatkowe funkcjonalności, które ułatwiają zarządzanie parkingiem i miejscami postojowymi, poruszanie się po terenie przyzakładowym, a także pozwalają na lepszą kontrolę wjeżdżających i wyjeżdżających pojazdów.

Bardziej zaawansowane systemy pozwalają na podział parkingu (miejsc parkingowych) na różne strefy, np. dla pracowników, gości firmy, odbiorców bądź dostawców. Każda strefa może być oddzielona przy użyciu wspomnianych wyżej urządzeń parkingowych i oznaczona np. ledowymi tablicami informacyjnymi. Analogicznie jak w przypadku np. parkingów przy galeriach handlowych, systemy parkingowe na terenie obiektów przemysłowych również mogą informować o liczbie pozostałych wolnych miejsc parkingowych albo o strefach, w których są jeszcze takie miejsca. Gwarantuje to porządek na terenie obiektu – pracownik lub gość firmy dokładnie wie, w którą strefę powinien się udać, żeby móc zaparkować.

W przypadku dużych obiektów i dużej liczby pojazdów, które mogą się w nich poruszać, korzystnym rozwiązaniem jest zastosowanie wewnętrznej sygnalizacji świetlnej, która jest połączona z urządzeniami parkingowymi. Pozwoli to uniknąć kolizji i zmniejszy zatory w strefie ruchu pojazdów.

Bardzo często systemy kontroli dostępu parkingowego pozwalają też rejestrować czas pracy, choć nie zastępują one całkowicie systemów kontroli pracy, a stanowią jedynie ich uzupełnienie. 

Szlaban sterowany przy użyciu pilota radiowego lub kart dostępowych jest obecnie najczęściej stosowanym rozwiązaniem w systemach kontroli dostępu do firmowych parkingów. Wynika to przede wszystkim z prostoty i skuteczności tego rozwiązania, które poprawnie funkcjonuje bez względu na warunki atmosferyczne. Nowoczesne urządzenia identyfikujące pozwalają sterować urządzeniami blokującymi już nawet z kilkudziesięciu metrów, co wpływa na zmniejszenie zatorów przy wjeździe do strefy chronionej. Wspomnianego pilota czy kartę zbliżeniową można z powodzeniem zaprogramować do obsługi jeszcze innych urządzeń automatycznych na terenie obiektu.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
NAJNOWSZE Z DZIAU Instalacje