Roboty mobline AGV/AMR - charakterystyka 5 typów robotów mobilnych
Do budowy autonomicznych robotów mobilnych wykorzystuje się podobnie działające podzespoły, ale konstrukcja mechaniczna każdego urządzenia jest zależna przede wszystkim od jednostki logistycznej, która ma być przez niego transportowana. Ze względu na różne rodzaje zastosowań, każdy robot cechuje się innymi parametrami takimi jak m.in. masa własna, osiągalna prędkość jazdy czy udźwig.
Wraz z rozwojem rynku AGV/AMR szybko przybywa różnych typów wózków/robotów. Odpowiednio zamontowane i połączone komponenty umożliwiają bezpieczną i efektywną pracę robota, a układ jezdny zapewnia sprawne poruszanie się. Przedstawiamy charakterystykę 5 typów robotów mobilnych.
Spis treści
- Roboty mobilne w halach produkcyjnych
- Robot Lift transport jednostki logistycznej „na grzbiecie”
- Robot Fork podejmowanie i odkładanie ładunku
- Robot Cart to transport różnych nośników
- Robot Pull dostarcza komponenty na linie produkcyjne
- Robot Picker minimalizuje zaangażowanie ludzi
Roboty mobilne w halach produkcyjnych
Hale produkcyjne to miejsca, gdzie nieustannie zachodzi potrzeba transportowania różnego rodzaju materiałów. Ze strefy zaopatrzenia na linię produkcyjną muszą trafiać komponenty lub surowce do produkcji, z kolei z linii produkcyjnej muszą być odbierane gotowe produkty lub półprodukty, które trafiają do strefy magazynowania lub wysyłki. Do tego wszystkiego dochodzi konieczność dostawy i odbioru narzędzi oraz surowców do maszyn, a także odbioru i wywozu śmieci, które powstają w procesie produkcyjnym. We wszystkich tych czynnościach zautomatyzowane rozwiązania w postaci robotów mobilnych mogą wspomóc lub wykonać pracę człowieka. Nie tylko są one w stanie realizować sam proces transportu ale także, we współpracy z innymi elementami systemu, mogą dokonywać załadunku i wyładunku.
Robot Lift transport jednostki logistycznej „na grzbiecie”
Robot typu Lift przyjmuje niewielkie rozmiary, a jego domyślny interfejs przystosowany jest do odpowiedniego nośnika – w przypadku IntraBota Lift nośnikiem jest paleta EUR1. Czynnością realizowaną przez robota jest podejmowanie ładunku i odkładanie go do specjalnych doków. Doki dają gwarancję powtarzalności pozycji ładunku, dzięki czemu robot może szybko i sprawnie realizować misję. Doki mogą także zostać wyposażone w czujniki albo systemy wizyjne informujące o obecności palety lub jej braku, automatycznie wyzwalając misje.
Przeczytaj też:
Robotyzacja wyeliminuje kilka zawodów w budownictwie. Jakie zawody mają przyszłość w budownictwie?
Robot Fork podejmowanie i odkładanie ładunku
IntraBot Fork to – podobnie jak poprzednik – robot przeznaczony do podejmowania oraz odkładania ładunku, jest on jednak wykorzystywany przede wszystkim w obiektach, w których nie ma możliwości instalacji doków ze względu na brak miejsca czy częste zmiany layotu fabryki. Podnoszenie oraz odkładanie palet odbywa się z poziomu posadzki. Robot Fork działaniem przypomina wózek widłowy, z tą jednak różnicą, że nie wymaga obsługi operatorskiej. Pojazd umożliwia także pobieranie i odkładanie nośników logistycznych na doki, rolotoki oraz inne przenośniki i maszyny takie jak obrotnica, owijarka czy etykieciarka. Niektóre modele pozwalają na pobieranie palet z dużych wysokości, dzięki czemu mogą być wykorzystywane w systemach magazynowych opartych o wysoki skład.
W przypadku robota typu Fork trzeba mieć jednak na uwadze, że podejmowanie ładunku z posadzki utrudnia pozycjonowanie, przez co robot może potrzebować więcej czasu na znalezienie odpowiedniej pozycji i zaplanowanie wjazdu pod paletę. Wpłynie to na procesową wydajność systemu. Tego typu pojazdy transportują przeważnie ciężkie ładunki, mogą więc osiągać niższą prędkość jazdy, mieć większe gabaryty oraz wymagać szerszych korytarzy. Niezaprzeczalną zaletą tego rozwiązania jest natomiast udźwig – w przypadku robota IntraBot Lift wynosi on aż 1100 kg – tłumaczy Olaf Dudek, manager działu robotyki mobilnej w Etisoft Smart Solutions.
Robot Cart to transport różnych nośników
Robot typu Cart jest przeznaczony do transportowania różnych typów nośników w postaci koszy, regałów oraz podobnych platform przemieszczających się na kołach. Pojazdy cechują się smukłą budową, dzięki czemu bez problemu podjeżdżają pod jednostkę logistyczną, podczepiają się i transportują ją z punktu A do punktu B. Roboty Cart sprawdzają się między innymi podczas dostarczania komponentów z magazynu na linię produkcyjną.
Robot Pull dostarcza komponenty na linie produkcyjne
Roboty Pull są przeznaczone do dostarczania komponentów na linie produkcyjne. Zastępują popularne pociągi logistyczne stosowane w zakładach produkcyjnych, w których specjalne ciągniki transportują wagoniki z materiałami zgodnie z kartą czy pojemnikiem kanban. Robot typu Pull przejmuje w tym przypadku rolę ciągnika – system umożliwia transport wagonika lub wielu wagoników jednocześnie, co zwiększa wydajność zwłaszcza podczas dalekich tras.
Robot Picker minimalizuje zaangażowanie ludzi
Robot typu Picker stanowi odpowiedź na potrzebę zautomatyzowania logistyki magazynowej tam, gdzie nośnikiem są pojemniki KLT oraz im podobne. Pojazd pobiera pojemniki bezpośrednio z regału i dostarcza je w miejsce pakowania, przez co zwiększa efektywność logistyki magazynowej i minimalizuje zaangażowanie ludzi w proste, powtarzalne czynności transportowe.
Czytaj też:
- Roboty w przemyśle - budowa, wykorzystanie i zastosowanie. Koszty inwestycji w roboty przemysłowe
- Najważniejsze parametry robotów mobilnych, wymagania do wdrożenia