Czym jest etykieta RFID i jej wykorzystywanie w logistyce i magazynowaniu

2023-03-24 16:52
Etykiety RFID
Autor: Commercecon Etykiety RFID coraz częściej wypierają popularne do tej pory kody kreskowe. Wybór technologii opartej na działaniu fal radiowych pozwala zautomatyzować procesy oraz podnieść ich wydajność

Technologia RFID (radio-frequency identification) wykorzystuje dane cyfrowe zakodowane w tagach RFID (np. w formie inteligentnych etykiet), które są następnie odczytywane przez czytnik RFID za pomocą fal radiowych. Dane mogą zostać odczytane z odległości od kilku centymetrów do nawet kilkunastu metrów. Z rozwiązania tego chętnie korzystają przedsiębiorstwa z branży produkcyjnej i logistycznej.

Spis treści

  1. Etykiety RFID w produkcji i przemyśle
  2. Etykiety RFID w logistyce
  3. Etykiety RFID w handlu i użytku codziennym

Etykiety RFID sprawdzają się w inwentaryzacji środków trwałych i wyposażenia, oznakowaniu majątku, wyrobów, towarów czy identyfikacji produktów. Technologia ma zastosowanie w wielu obszarach funkcjonowania firm i jest wykorzystywana m.in. w  produkcji, logistyce i magazynowaniu.

Etykiety RFID w produkcji i przemyśle

Etykiety RFID są chętnie wykorzystywane w branży przemysłowej. Oznakowanie pomaga w automatyzacji procesów, identyfikacji oraz lepszej kontroli. Znaczniki stosuje się do śledzenia zarówno samych produktów, jak i opakowań zbiorczych.

– Funkcjonalność etykiet RIFD jest ściśle powiązana z procesem śledzenia. Mowa tu o śledzeniu zarówno produktów końcowych, jak i opakowań: pudełek, skrzynek, różnego rodzaju palet, jak i dużych kontenerów. Funkcja traceability dotyczy nie tylko produkcji seryjnej. Potencjał technologii RFID dostrzegają także działy R&D niektórych firm, np. z branży automotive. Do niedawna firmy w procesach śledzenia korzystały z tradycyjnych kodów kreskowych, które powoli odchodzą w zapomnienie na rzecz etykiet RFID – tłumaczy Dariusz J. Kawecki, menedżer produktu, odpowiedzialny za rozwiązania dotyczące automatycznej identyfikacji w firmie Etisoft.

Etykiety RFID w logistyce

Z etykiet RFID chętnie korzystają również przedsiębiorstwa działające w branży logistycznej. Podobnie jak w zakładach produkcyjnych, magazyny też wykorzystują RFID do automatycznego lokalizowania i monitorowania produktów oraz opakowań zbiorczych. Znaczniki usprawniają szybkość lokalizowania artykułów stanowiących element zamówienia oraz dokładność kompletacji zamówień, co przekłada się na sprawne i terminowe dostawy do klientów. Dzięki temu skraca się również czas obsługi pojedynczego zamówienia, a wzrost wydajności procesów daje szansę na zwiększenie liczby wykonywanych operacji. Wpływa to pozytywnie na umocnienie pozycji przedsiębiorstwa na rynku.

Etykiety RFID w handlu i użytku codziennym

Technologia RFID sprawdza się również w procesach sprzedażowych związanych z poprawą jakości obsługi klienta. W jaki sposób? Przede wszystkim umożliwiając monitorowanie stanów magazynowych oraz lokalizacji produktów. Jednak korzyści z technologii RFID może odnieść także każdy z nas.

– Technologia RFID przenosi się z procesów przemysłowych także do naszego życia codziennego. Coraz częściej mówi się np. O tym, że dzięki RFID pasażerowie samolotów będą mogli obserwować drogę swojego bagażu i sprawdzać, gdzie znajduje się on w danym momencie. Pasażerowie nie będą więc musieli martwić się o bagaż, a lotniska będą mogły obniżyć koszty obsługi pasażerów. To sytuacja opłacalna dla obu stron. Technologia NFC staje się coraz szerzej obecna np. w systemach dostępowych, maszynach vendingowych, czy też przy płatnościach zbliżeniowych, z których korzystamy już na co dzień – wymienia ekspert.

Powszechne staje się także weryfikacja pochodzenia produktów. Systemy działające w oparciu o technologię NFC pozwalają klientom – ale również dostawcom, czy nawet samym producentom – na weryfikację źródła pochodzenia towaru. Wystarczy do tego jedynie dostęp do smartfona.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
NAJNOWSZE Z DZIAŁU Aktualności

Materiał sponsorowany

Materiał sponsorowany

Materiał sponsorowany

Materiał sponsorowany